Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 18 października 2011

19. W szkole nie lubiłem wf-u. Chociaż zrobienie salta nie przysparzało mi problemu. Byłem na sprawdzianach, dostawałem piątki, a na reszcie godzin wagarowałem. Byłem lubiany przez prowadzącego lekcje, więc nie odbijało się to głośniejszym echem w szkole. Uważałem że to co robię wystarczy.
Ten stosunek do ćwiczeń się zmienił, gdy zachorowałem. Zauważyłem że bez ćwiczeń byłbym wrakiem człowieka. Po rzucie, trzeba ćwiczyć i szukać pomocy w rehabilitacji. Trzeba aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach w sanatorium.
Chodzić na spacery, jeździć rowerem, spacerować w rytm Nordic Walking. Jak ktoś umie i może, powinien jeździć na nartach, pływać. Bardzo pomocni są też trenerzy w klubach fitness i siłowni, którzy dobierają dostosowane dla nas zestawy ćwiczeń. Pamiętać należy byśmy ćwiczyli systematycznie i się nie przemęczali. Sporty wyczynowe należy odłożyć do lamusa.  
Myślimy że ćwiczenia fizyczne potrzebne są nam tylko do podtrzymania kondycji. Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomagają nam z zapobieganiu osteoporozie, w utrzymaniu odpowiedniej wagi, profilaktyce w chorobach serca. Pamiętać o tym powinno zwłaszcza koleżeństwo na wózkach i niechodzące. Jak już jest bardzo źle, powinni korzystać z biernego rozciągania w którym pomoże fizjoterapeuta. Wiem, wiem, pieniądze. Ale nie wszystkie ćwiczenia kosztują.
Trzeba być aktywnym i pamiętać że na przykład taniec czy praca w ogródku, spacery, joga,  tai chi, zabawa na świeżym powietrzu, streczing, to też aktywność fizyczna. Nawet nie wiecie leniuchy, jak wiele ludzi taką aktywność prowadzi…
Wiadomo, że nie możemy się przesilać i tego musimy się trzymać. Przy pierwszych objawach zmęczenia musimy zaniechać ćwiczeń. Ale usprawiedliwiać tym, naszą nieaktywność, nam nie wolno. Jeśli kogoś namówiłem do ćwiczeń, niech pamięta! Powinien się skontaktować się z lekarzem. Bo w chorobach współistniejących, na przykład astma, choroby kręgosłupa, oczu, niektóre ćwiczenia nie są wskazane.
Zaczynając ćwiczenia należy pamiętać żeby od razu nie podejmować dużego wysiłku. Wysiłek powinien być wprowadzany stopniowo, pomału, z tygodnia na tydzień. W większości klubów fitness Na przykład tu. (link) fachowi trenerzy mogą nam pomóc. W takich klubach też znajdują się sauny. Powinniśmy ich raczej unikać, tak jak gorącej wody. Jednak dla mnie jest tak trudno zrezygnować z gorącego prysznica. ;-D  Dopóki to nie wpływa na moje zdrowie, chcę z niego rezygnować.
Jest takie przysłowie. Niech się wstydzi, ten co widzi. Jeśli mamy kłopoty z pamięcią, pytajmy. Jeśli mamy drżenia, zaakceptujmy je ćwicząc. Bo im więcej będzie nas, ćwiczących niepełnosprawnych, to będziemy mniej widoczni i mniejszą ciekawość będziemy wzbudzać.
Myślę że dobrym sposobem na to są integracyjne ćwiczenia w grupach. Zdrowi ludzie, też nie ćwiczą wszyscy tego samego. Są różne gusta. Są silni i słabi, wysocy i niscy, starzy i młodzi.
No mam dość pisania, zmęczyłem się. Muszę odpocząć. Na odchodne polecam lekturę broszurki „SM i ruch”. Pa. ;-D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz